تاثیر آموزش تریاژ بر عملکرد کارکنان بخش اورژانس در زمینه ي تریاژ بیماران  در ایران

کیوان امینی، جعفر قبادی سامیان، میرسلیم سیدصادقی، امیراحمد عرب زاده، رضا نکته سنج اول

چکيده

آموزش تریاژ براي پرسنل مسئول تریاژ، با توجه به نوپا بودن سیستم تریاژ در ایران ضروري است. در مطالعه ي حاضر، تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد پرسنل اورژانس بیمارستان فاطمی اردبیل در ایران انجام شد. 

میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان در زمینه ي تریاژ قبل و 6 هفته بعد از برگزاري گارگاه آموزشی پیرامون تریاژ بررسی شد. آموزش در طی دو جلسه کارگاه 3 ساعته انجام شد. جمع آوري اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان از طریق پرسشنامه بود. خصوصیات دموگرافیک شامل سن، جنس، وضعیت تاهل، سابقه ي کار، مدرك تحصیلی، نوع استخدام، شیفت کاري و متوسط تعداد شیفت در هفته بود. 

سطح آگاهی، نگرش، و عملکرد کارکنان 6 هفته بعد از کارگاه به ترتیب از 62/2±3/10 به 61/2±25/30، از 97/14±6/95 به 58/14±3/104، و از 7/3±4/4 به 08/4±95/12 افزایش قابل توجهی یافتند (0.00001P<). ارتباط معنی داري بین میزان افزایش آگاهی، نگرش، و عملکرد کارکنان اورژانس در 6 هفته بعد از برگزاري گارگاه با هیچ یک از عوامل شامل جنس، سن، وضعیت تاهل، آخرین مدرك تحصیلی، مدت زمان سپري شده از دریافت آخرین مدرك تحصیلی، وضعیت استخدامی، وضعیت شیفت کاري، سابقه ي کاري افراد، و شرکت در پژوهش مشابه قبلی مشاهده نشد (0.05P>).

آموزش، تاثیر قابل توجهی بر ارتقاء سطح آگاهی، نگرش، و عملکرد کارکنان اورژانس در زمینه ي تریاژ دارد. بنابراین در نظر گرفتن کلاس هاي آموزشی براي کارکنان این بخش برای دستیابی به مهارت صحیح، و پایدار ضروري می باشد. 

واژگان کليدي: تریاژ، اورژانس، پرستار، آگاهی، نگرش، عملکرد.