تاثیر سیاستهای دولت در کاهش انحرافات اجتماعی در جامعه

ناصر زاهدی

 DOI KODE:0000  

چکيده

امنیت، تاریخی طولانی دارد و سابقه آن به اجتماع و جامعه بر می­گردد. مفهوم امنیت در بعد ذهنی آن، همان فقدان تهدید علیه ارزشهای حاکم در یک جامعه و در بعد ذهنی آن، همان احساس امنیت است. امنیت اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین تمهیدات در راستای حفظ حیات گروههای اجتماعی در مقابل انحرافات قدرت برتر و انحصارگرا می­باشد. امنیت اجتماعی، پاسداری از هویت­های اجتماعی است. مهمترین خصوصیات امنیت اجتماعی شامل، جامع بودن، تجزیه ناپذیری، عدالت­گرا، آزادی خواه، ترقی و پیشرفت می­باشد. هدف اصلی در این مقاله، بررسی نقش دولت و سیاستهای آن در امنیت اجتماعی و جلوگیری از انحرافات موجود در جامعه می­باشد.

بنابراین انحرافات اجتماعی به مفهوم رفتارهای نادرست با ارزش­های اجتماعی، از یک سو موجب اختلال کارکردی در عرصه­های مختلف اجتماعی و ارزشی می­شود و از سوی دیگر مانع به سرانجام رسیدن اهداف دولت که همانا امنیت اجتماعی است، می­شود.

برای کنترل و کاهش آسیب­ها و انحرافات اجتماعی، دولت باید با تأکید بر رویکرد سلامت محوری و توجه به آسیب اجتماعی بجای توجه صرف به آسیب­دیده اجتماعی، سیاست­های مناسبی در سطوح مختلف پیشگیری، اعم از  اطلاع­رسانی و آگاه سازی به آحاد جامعه با هدف ارتقاء سلامت افراد،  ارائه خدمات مناسب و مداخله­ای به افراد آسیب­دیده اجتماعی و توانمندسازی(قادرسازی بازتوانی) افراد آسیب­دیده اجتماعی با هدف بازگشت آنها به زندگی سالم و مستقل و جلوگیری از گرایش مجدد آنان به آسیب­های اجتماعی، اتخاد نماید. روش تحقیق به صورت کتابخانه­ای و توصیفی - تحلیلی می­باشد.

واژگان کليدي: امنیت اجتماعی ـ انحرافات ـ جامعه ـ ارزش­های اجتماعی- سیاستهای دولت