بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با بهره وری و تعهد شغلی دربین پرسنل دادگستری

علی جعفری

DOI KODE:01034

چکيده

با توجه به شتاب تغییرات در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و افزایش رقابت بین سازمانهای صنعتی و خدماتی ، امروزه بهره وری وتعهد شغلی نیروی انسانی به عاملی تعیین کننده تبدیل شده است ، زیرا حیات و بقای هر شغلی متناسب با   میزان دستیابی به بهره وری می باشد . مدیران برای موثر بودن در ارزیابی و حل مسائل بهره وری وتعهد شغلی ، به تعیین علل پیدایش آنها نیازدارند . به عبارت ساده تر ، کارکنان باید تا حدودی به کار و انجام دادن آن علاقه داشته باشند . استفاده از منابع انسانی برتر به عنوان یک سلاح کارساز در بهبود بهره وری سازمان وتعهد شغلی، بعد جدیدی در مدیریت رفتار شغلی است .

بنابراین امروزه بسیاری از رفتارها و اقدامات مدیران و کارکنان ، متاثر از ارزش های اخلاقی است . عدم توجه به اخلاق حرفه ای و کار در مدیریت سازمانها ، در جوامعی مانند ایران که از یکسو دارای ارزش های اخلاقی غنی و از سوی دیگر با کشورهای پیشرفته فاصله قابل توجهی دارد ، می تواند معضلاتی بزرگ برای سازمانها به وجود آورد. بعلاوه ، با افزایش انتظارات اجتماعی از سازمانها جوامع نسبت به مسائلی مانند محیط زیست ، حقوق شهروندان ، برابری استخدام و کاهش نیروی انسانی حساس تر شده اند . بی توجهی سازمانها به این حقوق و عدم رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ذی نفعان می توانند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کنند و مشروعیت سازمان و اقدامات آن را مورد پرسش قرار داده در نتیجه سود موفقیت و اثر بخشی را تحت تاثیر قرار دهند. اخلاق حرفه ای ضعیف بر نگرش افراد نسبت به شغل ، سازمان و مدیران موثر بوده و می تواند بر عملکرد فردی ، گروهی و شغلی اثر بگذارد . سازمانها برای نهادینه سازی اخلاقیات در اعضای سازمان خود ابتدا باید وضعیت موجود اخلاق حرفه ای یعنی اینکه کارکنان دارای چه تصورات ، ارزشها و باورهایی هستند شناسایی کنند .

ازسویی بهره وری واقعی یک گروه کاری را می توان حاصل تفاضل بهره وری بالقوه آن و خسارات ناشی از فرایند های ناصحیح در یک دوره خاص از زمان دانست . زمانی بهره وری واقعی یک گروه کاری افزایش مییابد که اعضای آن گروه به طور موثری با یکدیگر همکاری کنند.آنچه بیشتردراین پژوهش مورد توجّه و ضروری به نظر می ‌رسد،بررسی همه ابعاد ومولفه های اخلاق حرفه ای بربهره وری وتعهد شغلی کارکنان دادگستری باتوجه به ویژگی های دموگرافیک می باشد. در این نوشتار ابتدا به تعریف لغوی و اصطلاحی مفاهیم پرداخته و سپس در خصوص موضوع تحقیق بحث می ‌کنیم و در مباحث بعدی نیز به آثارتبعی و پیامدهای اخلاق حرفه ای بر تعهد شغلی وبهره وری، خواهیم پرداخت و نهایتاً نتایج وراهکارهای لازم دراین تحقیق را بیان خواهیم کرد .

واژگان کليدي: اخلاق حرفه ای،تعهدشغلی،بهره وری،دادگستری.