مقایسه رضایت زناشویی در ازدواج های سنتی و مدرن بین دانشجویان متاهل شهر تهران

مجید ضرغام حاجبی، تهمینه کمالیان و سوگند ارجمند

DOI KODE:01029

چکيده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی رضایت زناشویی در ازدواج های سنتی و مدرن بین دانشجویان متاهل شهر تهران انجام شد.

روش: پژوهش حاضر از نوع توصيفي تحليلي و به شیوه پس رویدادی و جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل شهر تهران می‌باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی تعداد 200 نفرانتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل  پرسشنامه ی محقق ساخته (اطلاعات دموگرافیک و سؤالاتی در ارتباط با نحوه آشنایی و نوع ازدواج) و پرسشنامه رضایت زناشویی (اینریچ،1989) بود. داده های پژوهش با استفاده از آزمون t برای گروه‌های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین رضایت زناشویی زنانی که به سبک مدرن ازدواج کرده اند در مقایسه با زنانی که به شیوه سنتی ازدواج کرده اند، تفاوت معناداری وجود دارد.

بحث ونتیجه گیری: نحوه ی همسرگزینی با رضایت از زندگی زناشویی ارتباط دارد و افراد با انتخاب صحیح در شیوه ازدواج و انتخاب همسر می توانند گام های موثری در افزایش رضایت زناشویی بردارند. بنابراین ازدواج به سبک مدرن و آشنایی زوجین قبل از ازدواج در افزایش میزان رضایت زناشویی و پایداری زندگی خانواده تاثیرگذار است.

واژگان کليدي: رضایت زناشویی، ازدواج سنتی، ازدواج مدرن

متن کامل [PDF]

 

تبلیغات

آخرین اخبار

 مقالات پذیرفته شده، اواخر هر فصل در سایت نشریه به چاپ خواهند رسید و کتابچه مقالات نیز از طریق پست خدمت نویسندگان محترمی که درخواست کتابچه میدهند ارسال خواهد شد.********** از پژوهشگران و نویسندگان محترم تقاضا می شود که مقالات خود را به نشریاتی که با محتوای مقالات ایشان همخوانی دارد، ارسال نمایند. ********** از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و مدیران سازمان ها که علاقه مند به همکاری با هر یک از نشریات به عنوان عضو هیئت تحریریه و داوری هستند، تقاضا می شود که رزومه آموزشی و پژوهشی، و سوابق اجرایی خود را به آدرس ایمیل نشریه ارسال کنند. ********** از دبیران اجرایی و علمی کنفرانس ها و همایش ها که علاقه مند به چاپ مقالات خود در هر یک از این نشریات هستند، تقاضا می شود که اطلاعات کنفرانس و نیز تقاضای خود را طی یک نامه رسمی به آدرس ایمیل انتشارات ارسال کنند.